Fjällglimtens kennel - Bearded Collie

Alla inlägg den 19 oktober 2009

Av Camilla Karlsson - 19 oktober 2009 13:22

Titta på Avalon-barnbarnet!!!


Saxat ur GD


Cailin Laing och Zlatan är inte bara kompisar. Zlatan ska också bli Cailins assistent som hjälper                                               henne i vardagen.

Zlatan - en hund som hjälper

Cailin Laing har alltid gillat hundar och har redan en cocker spaniel. Men nu har hon köpt en hund till, en hund som ska bli alldeles speciell. Bearded collien ­Zlatan ska bli Cailins alldeles egna hjälpreda.

Zlatan har inte ens börjat sin utbildning till servicehund men hjälper ändå matte genom att bära småprylar i en klövjeväska. Ju mer han utbildas desto mer kommer han att vara till nytta för sin matte.

Foto: Annakarin Björnström

Zlatan har inte ens börjat sin utbildning till servicehund men hjälper ändå matte genom att bära småprylar i en klövjeväska. Ju mer han utbildas desto mer kommer han att vara till nytta för sin matte.


– Zlatan ska bli servicehund. Jag äter livsavgörande medicin, är blind på ett öga, har tunnelseende på den andra och är förlamad i ena sidan, berättar Cailin där hon slagit sig ner vid köksbordet hos Zlatans uppfödare.

Cailin fyller snart 16 år. Precis som de flesta andra i hennes ålder går hon på gymnasiet och eftersom hundar är hennes stora intresse valde hon hundprogrammet på Helgesbogymnasiet i Kalmar. Det är långt från hemmet i Kolforsen, Ockelbo. Lite trygghet har med sig i form av åttaåriga cocker spanieln Jazz. Men från och med nu har hon alltså ytterligare en kompis med sig till skolan, Zlatan.

Cailin är på besök hos Zlatans uppfödare, Tina Jämthagen i Gävle, när GD träffar henne. Zlatan har blivit badad och Tina borstar och torkar honom i rummet intill medan Cailin berättar om sin sjukdom.

När hon var sju år hade hon ofta huvudvärk. En morgon vaknade hon upp och var helt blind. Läkarna upptäckte att Cailin hade en hjärntumör, kraniofaryngeom. Strax innan sin åttaårsdag opererades hon men en del av tumören finns fortfarande kvar så Cailin behöver en del hjälp i vardagen bland annat med att plocka upp saker, att hitta prylar, bära och få hjälp i affären.

– Jag tar mycket mediciner och är beroende av kortison. Det måste jag ta på bestämda tider. Hunden märker om jag behöver mer medicin.

Zlatan är färdigborstad och hyfsat torr. Han kommer lugnt och hälsar och tittar på sin nya matte med kloka ögon.

– Jag har alltid velat ha ledarhund men det får man inte ha förrän man är 18 år och så får man inte utbilda en ledarhund själv.

Det där med servicehund för egen del hade Cailin egentligen ­inte tänkt på förrän en lärare på skolan föreslog det. Cailin började leta ­efter en passande hund i lämplig ålder. Cailin letade ras och uppfödare. Hon funderade på collie, på labrador och många andra raser.

– Jag ville ha en ganska stor hund så att jag ser den ordentligt. Jag hade nog kontakt med tusen uppfödare, säger Cailin.

Till slut hittade hon drygt ettåriga Zlatan hos Tina i Gävle. Tina hade egentligen tänkt behålla hunden men efter att ha funderat både en och två gånger kom hon fram till att det här var spännande.

– Han blir den första bearded collien som blir servicehund. Jag tror på Zlatan. Han är mottaglig, so­cial och lugn. Efter två veckor med Cailin brydde han sig inte om mig längre.

Innan Cailin bestämde sig definitivt hade hon Zlatan med sig på skolan i några veckor så ledarhunds­instruktören fick titta på honom. Zlatan fick klart godkänt och är nu satt på väntelista hos Service- och signalhundsförbundet. Tillsammans­ med en instruktör som bor i närheten av Cailins skola i Kalmar ska Cailin träna upp honom så att han kan hjälpa henne i vardagen.

Cailin berättar ivrigt att Zlatan redan visat sig läraktig. I sitt rum på skolan har hon en lampa som tänds med touchfunktion.

– Zlatan tände den utan att jag lärt honom! Och han hittade mina hörlurar som jag tappat bort.

Eftersom Cailin är delvis förlamad i ena sidan har Zlatan också redan fått bära en del av hennes packning. Cailin visar de gröna klövjeväskorna för småprylar som är viktiga att ha med sig.

– Det är en fördel att kunna lydnadsträna honom på skolan innan servicehundutbildningen, tycker Cailin och berättar om sin egen utbildning.

På skolan finns program med inriktning på skog, hund, jakt och viltvård. Cailin har alltså valt hund­inriktningen och kommer under sina tre år på skolan att träna hundar, lära sig om hundpsykologi, djursjukvård och mycket annat. Drömmen är att bli servicehund­instruktör.

– Men det är inget man gör på heltid så jag vill ha hundhotell också.

Med Zlatan som hjälpreda kan hon nog förverkliga sina drömmar.

 

Presentation

Fråga mig

7 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
      1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15 16
17
18
19
20
21
22 23 24 25
26 27 28 29 30
31
<<< Oktober 2009 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik

Fjällglimtens Bloggästbok


Ovido - Quiz & Flashcards